10 tips om een winkel toegankelijker te maken
1. Een toegankelijke winkel is winst voor iedereen.
Hoe toegankelijk is uw winkel? Kunnen mensen in een rolstoel, scootmobiel of rollator makkelijk naar binnen? Een verbouwing of vernieuwing van een winkel is vaak het moment om dit aan te pakken.
Bekijk uw geplande winkelinterieur eens vanuit het standpunt van iemand in een rolstoel, scootmobiel of met rollator. Bedenk dat een rolstoelvriendelijke winkel ook prettig is voor mensen met een rollator, scootmobiel of kinderwagen.
Heeft u plannen om uw winkel te vernieuwen? Dan volgen hieronder acht tips om uw winkel voor al uw klanten toegankelijker te maken.
2. Looproutes
Kijk naar de looproutes in de winkel en de ruimte in de gangpaden. Kan iemand met een rollator of stok gemakkelijk bij de producten?. Kan er een kinderwagen, rolstoel of scootmobiel tussen de schappen door.
3. Toonbank
Ga na of een toonbank niet te hoog is voor een klant in een rolstoel of scootmobiel.
4. Drempels
Bekijk of drempels in de winkel kunnen worden weggehaald of verlaagd.
5. Schuifdeur
Via een schuifdeur kunnen klanten in een rolstoel of scootmobiel, maar ook klanten met volle tassen, uw winkel gemakkelijk binnen lopen.
6. Mobiel pinapparaat
Een mobiel pinapparaat maakt afrekenen gemakkelijker voor klanten die niet bij de toonbank kunnen.
7. Pashokje
In een kledingwinkel is het van belang dat er in de pashokjes een krukje staat voor klanten die slecht ter been zijn.
8. Deur open houden
Wees attent: houd de deur voor uw klant open. Daardoor voelen mensen zich niet alleen welkom, maar u zorgt er ook voor dat een spreekwoordelijke drempel verdwijnt.
9. Geleidelijnen
Overleg met de gemeente over geleidelijnen (de geribbelde stoeptegels voor blinden en slechtzienden) op de route naar uw winkel. Hierdoor kunnen blinden en slechtzienden zelfstandig de route volgen.
10. Hulphonden
Huisdieren mogen vanwege de voedselveiligheid niet de winkel in, maar hulphonden zijn wel toegestaan. Maak dat eventueel duidelijk met een sticker of bordje op de pui.